Dag 6 en 7
We komen aan in de oude hoofdstad van China, Xi’an en ontmoeten de Chinese gids James. We gaan naar het terracotta leger. Maar eerst gaan we kijken hoe de beeldjes die te koop zijn worden gemaakt. Het verplichte bezoekje aan de staatsfabriek (zie foto onder).

staatsfabriek xian

Daarna een van de hoogtepunten van deze reis. Het Terracotta leger, dat in 1974 werd ontdekt door boeren toen men een put aan graven was.

museum terracotta leger xian

In het jaar 264 kwam Ying Zheng (13 jaar oud) op de troon van de staat Qin en noemde zich ‘Shi Huang of de ‘eerste keizer’. Hij standaardiseerde o.a. de taal en de munteenheid en hij liet de Chinese muur bouwen. Meteen toen hij keizer werd begon hij met het bouwen van zijn laatste rustplaats tot aan zijn dood in 210 v. Chr. Aan het einde van de bouw, werden de mensen die hadden meegewerkt, levend begraven, zodat geen van de geheimen zich kon openbaren.

Terracottaleger xian

Tot op de dag van vandaag zijn er bijna 8000 figuren opgegraven in 3 ondergrondse hallen. Na afloop hebben we een theeceremonie in het theehuis van het museum.

Thee ceremonie xian

Het regent en we bezoeken het moslimkwartier. Via een marktje komen we terecht bij het moslim museum. De moskee is ingericht volgens Chinese tempels en heeft verscheidene binnenplaatsen.

Moslim museum xian

Het diner houden we bij een restaurant in het centrum en we bekijken nog enkele winkeltjes en het marktje.

We verlaten Xi’an en vliegen naar Kunming (2 uur vliegen). Ook hier regent het. We ontmoeten gids Tony. Met de bus rijden we langs de westzijde van het Dian-meer naar de imposante Westelijke Heuvels (Xishan). Een ritje met de kabelbaan leidt over de prachtige groene heuvels.

Westelijke Heuvels Xishan kabelbaan

Lopend dalen we af langs kleine grotten met uitzicht op het meer. Daarna rijden we naar de bamboetempel (overigens niet van bamboe). Deze was zoals de meeste andere tempels (zie foto onder). Maar het bijzondere aan deze was een hele verzameling levensechte monnikenbeelden. Helaas mocht je daarvan geen foto’s maken. ’s avonds hebben we een gezamenlijk buffet in het hotel.