Uden in Noot -Udense Musical
Als lid van het orkest (bassist) meegedaan aan de zesde Musical editie. Op 7-8-11-12-14 december t/m 15 december 2018. zaten de muzikanten in het orkestbak van Theater Markant te Uden.
In ‘Uden in Noot’, de nieuwe Udense musical, staat het Europese songfestival van 2020 centraal. Er zijn slechts tien deelnemers, want de gemeenschap is uiteen gevallen. Maar dat dondert niet: Uden is het centrum van glamour en verbroedering. Muziek speelt de hoofdrol en daaromheen gebeurt van alles. Dat levert een vermakelijke en verzorgde productie op.
De makers, Bart Stultiens en Frank van Pamelen, voelden zich kennelijk niet gebonden aan een duidelijk thema of de actualiteit en dat heeft een bevrijdende werking gehad. Hun fantasie gaat alle kanten uit met een waaier aan aardige composities en vindingrijke teksten.
Verscheidene muzikale stijlen komen voorbij, inclusief een Abba-medley als ode aan de in Uden opgegroeide modeontwerper Addy van den Krommenacker, maar ook een muzikale battle tussen Amsterdammers en Brabanders, een geestig liefdeslied en een gospelsong. De teksten bevatten veel woordgrappen en rijmkunst.
Puzzelstukjes
Met die eigenheid zet de groep een musicaltraditie voort, die zich op een prettige manier onderscheidt van wat je van een doorsnee musical verwacht. Er is geen dramatische ontwikkeling in een doordacht geconstrueerd verhaal.
Het is meer een verzameling cabareteske nummers, die met enige moeite bij elkaar worden gehouden. Pas op het einde vallen puzzelstukjes op hun plaats; aanvankelijk is het niet duidelijk waar de musical heen wil.
Vorm van Spielerei
Een hechte eenheid wordt het verhaal niet, het blijft springerig met gekke terzijdes, elementen van een detective, kleurrijke kabouters en een lesbische liefde die uit de lucht komt vallen. Toch hindert dat niet, omdat het een vorm van spielerei is. Het komt vooral ook door de toewijding waarmee scènes en nummers worden uitgevoerd.
Het ensemble valt op door een goede samenzang; het orkest levert vakwerk. De toegepaste choreografie is voorspelbaar, maar wel effectief en zorgt voor een aangename dynamiek.
Het stijlvolle decor zonder poespas, met snelle wisselingen, en ook de uitgekiende kleding en belichting verraden dat deze productie een sterk team als basis heeft.
Addy met een blonde pruik
Niet iedere noot is raak, niet alle woordspelingen zijn geslaagd. Maar er staat wel een groep die er zin in heeft. De karikaturale invulling van de personages is grappig, met name Luc Geelen als Amsterdammer is smeuïg, maar ook de twee dames van de roddelpers overtuigen.
Met Addy, voorzien van blonde pruik, wordt eigenlijk niet zo veel gedaan, al levert het wel weer een komisch lied over haute couture op. Ongetwijfeld heeft zijn aanwezigheid te maken met de verplichte aandacht voor de regionale historie en het cultureel erfgoed. Deze zesde editie is heel gewiekst vooral een eerbetoon aan de eigen musicaltraditie.